Thursday, January 20, 2011

bemired.

today i learned that swedish hasbeens will hook up with h&m to produce a line of their signature clogs. i had to read it twice to believe the news.

i have celebrated the branding of swedish hasbeens since the beginning, and although i find their shoes clumsy-looking, i own a bag and have always appreciated their knack in creating a fully solid brand image and story with an actual basis in reality. that is, they have given body to their marketing jargon with their commitment to ethical local production that celebrates the history of swedish craftmanship. i never considered them a design forward company, but a nostalgia driven provider of handmade quality wrapped in a package that appeals to the current tastes of urban fashionistas. and they did well – so far, that is.

as my readers should know, i have nothing against h&m, per se, although i rarely buy anything from there; it comes more down to cutting down consumption than a boycott of any kind. i am fully aware of the ethical dilemmas of the fashion industry. it isn't news to me that consumer prices are full of air – although i truly wish gina tricot doesn't add too much to theirs for the sake of paying minimally humane wages. blah blah blah.

my point is not that there's something wrong about creating accessible goods by lowering the price, because this is a brand specific rant.

pic courtesy of h&m.

i only see one loser here: swedish hasbeens. was it that they realized that the hipster community stranded them for the next brand or trend, flimsy as they tend to be? did they calculate that providing products for the ethically inclined consumer base was not enough to meet their growth expectancy? were we just not buying enough of their shoes?

i find it sad because they destroyed their credibility as a local and sustainable brand by forming the wrong kind of alliance. h&m appeals to the masses and helps create press thus promoting sales, but at what cost?

was it really worth selling their beautifully branded soul...

what do you think?

***
edit: it has become apparent that swedish hasbeens have suffered from their collaboration in ways that was unexpected: h&m has (most probably) accidentally revealed that the eco-brand blatantly lies on their website: on 9 feb 2011 the page still says:
They are still handmade with respect for people and the environment in the same small Swedish factory since the 1970's. Our production methods and material are kind to nature and people. Happy toffels make happy people.
h&m's press office told bloggers inquiring about the clogs that they are made in the same factory in romania as original swedish hasbeens. what an inconvenient truth.

9 comments:

Elsa said...

vastaanpa suomeksi kun en jaksa alkaa kikkailemaan. ittelläni ei ole koskaan tullut mieleen, että Swedish hasbeenseillä olisi erityisen vahva "sielu" tms vaan olen jotenkin mieltänyt sen 70-luvun estetiikan olevan samanlaista brändin rakennusta kuin vaikka ivanahelsingin taannoinen tarina tulitikkutehtaasta ja siitä lähteneestä bisneksestä.

oikeastaan diggailen paljonkin sellaisesta meiningistä, ettei nykypäivän trendit ole vain tietyn piirin saatavilla hinnan tai ostopaikan perusteella, vaan jokainen mattimeikäläinen voi rakentaa oman kokonaisuutensa merkkiä myöten. Siinä viedään trendi/muoti-ihmisiltä matto jalkojen alta kun se kalliimpi merkkituote ei välttämättä olekaan yhtään sen spesiaalimpi, erottuvampi tai edes laadukkaampi (en ota kantaa miten hasbees+h&m toimii tässä kontekstissa).

valitettavan usein muodista ja trendeistä nauttivat ihmiset kyllästyvät tuotteisiin juuri siten, että ne tulevat yleisiksi ja kaikille saataviksi. Jos vuosi sitten hankitut kengät tuntuvat ykskaks ei niin ajankohtaisilta tai jopa käyttökelvottomilta taitaa muotiharrastuksen hehku olla enemmänkin erottautumisessa kuin vaikka muotoilun fanittamisessa.

Mun ideaalimaailmassa kaikki maailman kengät maksais samanverran ja kaikki housut samanverran, jotta merkkivaatteista päästäisiin kokonaan eroon ja ihmiset valitsisivat vaatteensa persoonansa ja tyylinsä eikä hinnan tai erottuvan merkin perusteella.

stellagee said...

elsa, ilmeisesti mun kyyninen markkinointiminäni ei hallitse ironiaa ihan kunnolla, koska tosiaan en tarkoita swedish hasbeensistä puhuessani muuta kuin harkittua markkinointisielua. kai se sielu sanana aiheuttaa assosiaation johonkin ylevämpään kuin mulla on tarkoitus. brändisielusta siis puhun, mutta hyvin taitavasti rakennetusta sellaisesta.

mä taas en osaa pitää ivanahelsingin täysin fiktiivistä bränditarinaa rinnasteisena swedish hasbeensille, koska niiden stoorissa on kuitenkin ihan oikea historia ja alussa ainakin myös sitoutuminen tietynlaiseen tuotantoon ja tuotantopaikkaan. ivanan on kiva satu, jollaisen kirjoittaminen nyt sattuu olemaan markkinointitoimistoissa trendikästä. mä näen tässä selvän eron, ehkä muut eivät.

mä en ehkä ihan tavoita, mitä mattoa vetäisit muoti-ihmisiltä alta, kun onhan nykyinen muodin "demokratisoituminen" tuonut trendit jokaisen kukkarolle sopivaksi – samaa lookkia voi ostaa niin halpana rättinä kuin käsintehtynä couturena, jos hieman yksinkertaistetaan. ei se silti tarkoita sitä, että tuotteet ovat samanlaisia tai laadultaan verrattavissa olevia. tämä siitä riippumatta siis, että sekä halvasta löytyy hyvää ja kalliilla myydään uskomatonta skeidaa. merkki on näissä yhteistöissä kuitenkin selvärajaisesti eroteltu: lanvin for h&m on ihan eri asia kuin lanvin eikä kollaboraatio mitenkään uhkaa aidon lanvinin asemaa.

ryhmäkäyttäytyminen, erottautumisen mekanismit sun muut tuntuvat musta ihan luontevilta osilta ihmiselämää, joten en näe merkkejä tai merkkivaatteita kovinkaan osuvana esteenä tasa-arvoistamisen tai aitojen (?) persoonien ilmaisun tulevaisuudelle. jollei laumasieluisuus ilmenisi merkkien kautta, se tapahtuisi jotenkin muuten.

Sugar Kane said...

I've been surprised at the "YEEEHAAW!" comments other Finnish bloggers have greeted this piece of news with. To my undiscerning eye, SH for H&M clogs look exactly like their "originals" (pretty darn ugly that is), so aren't they damaging their own business? Who'd pay premium for the same crap you get at H&M prices anymore?

(Both the recent H&M collaborations leave me underwhelmed: Ugly clogs and floaty dresses "designed" by a fashion blogger, well whoop-de-doo.)

stellagee said...

sugar kane, i guess one comment i stumbled into sums it all up very nicely:

"yay, i had been considering buying a pair of the originals, but now i can get two pairs!"

someone (i think "suna") commented in stella's blog a fact that i dared not utter: that they really are not priced that high unless you're planning on buying several pairs of shoes a year. really.

i actually find it interesting how fast my concern (and ones similar to it like yours) which is a brand-value related concern and a matter which irritates me because the brand was so well built, turns into a view that certain brands should not be available to the masses and stay niched and exclusive. as some sort of jealousy over the product.

since this particular one is a perfectly pure example of things not rising from a personal sense of ownership: i really do not like the shoes, i never did. they're just not me at all and i really could not care less if everyone else wore them. moreover, i'm sure some cheap shoe chain has already produced copies of them ages ago.

what i do not understand is why swedish hasbeens would go and erase the hard marketing work they've done. or is this the final reaping of profit?

mikko said...

oh how I love the word flimsy.
thank you.

e. said...

Ymmärrän sun pointin, ei ole kivaa, kun mitä tahansa kaunista ja hienosti rakennettua pilataan. Mutta samalla en, anteeksi kovasti, itse jaksa kauheasti välittää (suuntaan tai toiseen). Ehkä jos olisin mainostoimistossa töissä, ehkä jos olisin terve enkä kuumeessa, ehkä jos olisin koskaan välittänyt SH:n tuotteista, ehkä jos H&M -yhteistyömallistot olisivat joskus sytyttäneet minua yhtäänzzZz.

t. Kuumeinen nihilisti Itä-Helsingistä pyytäen anteeksi jo etukäteen.

Anonymous said...

Finns are so pessimistic and envious!
What about Ivana and her sweatshop business, is anybody asking her about her production, fair wages etc.?

Lotta said...

Musta se on hieno juttu, sitä kautta pieni brändi saa enemmän näkyvyyttä ja ehkä omaa sanomaakin levitettyä enemmän. Hinta nyt on tietenkin edullisempi, koska H&M pystyy tilaan kymmeniätuhansia pareja. Suomalaisten brändejen pitäisi ottaa tästä mallia ja tehdä enemmän yhteistyötä, niinkuin ruotsalaiset, eikä olla vaan kateellisia toisilleen.

stellagee said...

mikko, yer fairly welcome.

e., joo, ei varmaan kannata välittää, jollei siltä tunnu. mulle tuo on tosiaan ihan duunin vuoksi kiinnostava asia, markkinointia kun työkseni teen...

anonymous, that you for your comment which perfectly sums up what happens when people cannot understand what they read.

lotta, ilmeisesti me ei nyt puhuta asioista ihan samalla tasolla.